Announcement

Collapse
No announcement yet.

Voeding in instellingen: het kind van de rekening?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Voeding in instellingen: het kind van de rekening?

    Gedeelte uit blog van Liesbeth Libbers

    20 juli, 2012

    Voeding, het kind van de rekening?


    Voeding wordt de sluitpost van een begroting. Laten we dan eens kijken naar gemiddelde jaren en wat ik dan voorbij zie komen:

    - Fruit wordt van het budget van een groot psychiatrisch ziekenhuis geschrapt, omdat het te duur is; patiënten moeten het maar zelf betalen of aan familie vragen.

    - Cliënten in een verzorgingstehuis krijgen minieme porties groenten bij hun maaltijden, waarbij de norm van 150 gram per dag (70-plussers) bij lange na niet gehaald wordt.

    - Cliënten in een maatschappelijke opvang moeten steeds meer betalen voor brood, aardappelen en soep.

    - Cliënten met diverse klachten krijgen extra medicatie gedurende langere tijd. Geen woord over aanpassing van de voeding, zelfs niet als de posters hierover aan de muur hangen en de cliënt er zelf om vraagt.

    - Cliënten in een verpleeghuis die op een cholesterolarm dieet staan, moeten fruit en andere tussendoortjes zelf aanschaffen, daar is geen geld meer voor. Wel krijgen ze volvette kaas en worst ‘om aan te sterken’, ook al is dat niet aan te raden bij een te hoog cholesterolgehalte.

    Juist de mensen voor wie gezonde voeding van belang is gezien een ernstige ziekte of chronische aandoening en die voor hun voeding afhankelijk zijn van wat de arts hen adviseert of wat de instelling inkoopt, komen er op deze manier bekaaid vanaf.

    Zelfs als er een diëtist aan de instelling verbonden is, kan hij of zij aan handen gebonden zijn omdat het nu eenmaal goedkoper is dat iedereen hetzelfde eet en sommige producten nu eenmaal prijzig zijn. Het lijkt wel alsof men voeding ziet als een extraatje; zoals je moet betalen voor je eigen televisie, zo moet je ook betalen voor je eigen fruit.

    Behalve sluitpost van de begroting wordt gezonde voeding daarmee ook het kind van de rekening. Alsof het een luxe is in plaats van een essentieel onderdeel van een behandeling.

    voedingnet.nl
    ?Addressing chronic disease is an issue of human rights ? that must be our call to arms"
    Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

    ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

  • #2
    Re: Voeding in instellingen: het kind van de rekening?

    Klein stukje uit blog van Luna:

    16-10-2012

    EN JE HEBT HET MAAR TE SLIKKEN


    Het enige dat mijn moeder thuis niet meer doet is eten. En douchen, vooruit. Maar al eet m'n moeder niet thuis, alle kosten qua eten gaan voor ons gewoon door. Wat zeg ik; onze uitgaven qua eten zijn zelfs hoger dan als mijn moeder thuis zou wonen. Want wij maken éxtra kosten.

    Om 15.00 wordt de kar met eten binnengereden op de afdeling van mijn moeder en die blijft staan tot een uur of 17:00. Dan wordt de warme maaltijd opgediend. En eenieder die wel eens 2 uur bloemkool heeft warm gehouden weet; niet lekker. Mijn moeder vindt het eten dan ook niet lekker. En het is ook niet lekker, ik heb het geproefd.

    Dus ik kook nog bijna dagelijks voor mijn ouders. Gelukkig kookt mijn lieve tante R. ook een dagje per week en ik zorg dat ik altijd genoeg dingen in de diepvries heb voor het geval dat ik een dagje niet in staat ben om te koken, zodat mijn vader dat kan opwarmen.

    Toetjes-technisch is het ook een klein drama daar in het verzorgingshuis. De allergoedkoopste vanillevla, met een chemische smaak en met wederom een aantal E-nummers. En omdat je weet dat een toetje zo lekker weg eet én voor extra calorieën zorgt, dan zorg je ervoor dat je moeder elke dag een toetje krijgt in de smaak die zij wél lekker vindt; stroopwafel, bitterkoekjes of citroenkwark.

    Veel meer op: http://www.maanisch.com/
    ?Addressing chronic disease is an issue of human rights ? that must be our call to arms"
    Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

    ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

    Comment


    • #3
      Re: Voeding in instellingen: het kind van de rekening?

      Hartekreet op Facebook over het eten in een ziekenhuis

      Ik loop stage in het ziekenhuis en het eten is echt verschrikkelijk. Heel veel brood, becel en andere troep voor op brood.

      Mensen die vegetarisch eten en/of geen zuivel nemen zijn bijna te moeilijk...of ze krijgen suikerrijke en met e-nummers verrijkte sojapudding...zo kan ik nog wel even doorgaan.

      Op de kinderafdeling ben ik helemaal geschrokken, waar sommige kinderen hele dag alleen maar cola dronken...liefst nog met wat extra suiker erin, zodat de prik eruit ging...

      Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.
      ?Addressing chronic disease is an issue of human rights ? that must be our call to arms"
      Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

      ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

      Comment

      Working...
      X