Announcement

Collapse
No announcement yet.

Politiek schuift probleem overgewicht door naar de volgende generatie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Politiek schuift probleem overgewicht door naar de volgende generatie

    Blog van Ivan Wolffers

    21 februari 2012

    PROBLEEM OVERGEWICHT WORDT DOORGESCHOVEN NAAR DE VOLGENDE GENERATIE.

    Op 14 februari antwoordde minister voor Volksgezondheid mevrouw Schippers in een brief de kamervragen die op 24 januari 2012 waren gesteld door mevrouw Arib van de PvdA over kosten en baten van preventieprogramma´s op het gebied van overgewicht. Met name gaat het over de vraag of preventie niet zal zorgen voor een interessante kostenbesparing.

    Nu wordt zo´n brief voor de minister door haar ambtenaren geschreven. Stuk voor stuk wetenschappelijk goed onderlegde mannen en vrouwen die – als ik ze ontmoet – altijd een bijzonder sympathieke indruk maken. Als ik de brief doorlees krijg ik het beeld van mensen die zich werkelijk in alle bochten moeten vouwen en wringen om te doen alsof het beleid van de minister wetenschappelijk gezien klopt. Wat een rotbaan moet dat zijn.

    Na het lezen van de brief dacht ik dat Nederlandse wetenschappers wel en masse over de brief zouden vallen. Een week na het verschijnen van de brief aan de kamer heb ik nog steeds niets gezien en maak me nu niet alleen zorgen over de ambtenaren van VWS maar ook over de gezondheidsdeskundigen in ons land.

    Zou het waar zijn wat hoofdredacteur van de Lancet Richard Horton vandaag twitterde: “Carol Black once said that if you banged the table of government you would never be invited back.”

    Ik denk dat zo´n brief aan de kamer aanleiding zou moeten zijn voor alle deskundigen op dit gebied in Nederland om de minister erop te wijzen dat het wetenschappelijk gezien wat anders in elkaar zit dan zij beweert. Wij doen namelijk kinderen van nu enorm tekort met dit beleid.
    Lees verder
    ?Addressing chronic disease is an issue of human rights ? that must be our call to arms"
    Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

    ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~
Working...
X