Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toevoegen van linolzuur (Omega 6) schaadt de gezondheid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Toevoegen van linolzuur (Omega 6) schaadt de gezondheid

    Te veel Linolzuur (Omega 6) draagt bij aan veel gezondheidsellende

    Aan veel margarines/broodsmeersels wordt linolzuur toegevoegd. Het verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed.

    Maar linolzuur doet nog meer:

    Japanse voedingsonderzoekers zeiden het twaalf jaar geleden onverbloemd in het vakblad van de Japanse Farmaceutische Associatie:

    ‘Te veel linolzuur lokt een sluimerende ontstekingstoestand uit en draagt onder meer bij aan hartinfarcten, beroertes, astma, kanker, reuma, diabetes, ADHD, Non Alcoholic Fatty Liver Disease, depressie en Alzheimer (…) Alleen door de opmars van linolzuur te beteugelen, kunnen we deze in het westen zo gebruikelijke kwalen buiten de deur houden.’
    Muizen die een linolzuur rijk dieet krijgen werden vreselijk dik, aldus een recente Franse studie.

    Zaadoliën (zonnebloemolie, raapzaadolie, lijnzaadolie e.d.) maar beter vermijden? Gewoon roomboter, olijfolie en kokosolie?

    Lees meer in het blog van Melchior Meijer
    “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
    Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

    ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

  • #2
    Re: Te veel Linolzuur (Omega 6) draagt bij aan veel gezondheidsellende

    Nog wat links naar Japans onderzoek ivm linolzuur:

    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...2-%23/abstract

    Many disorders in human health associate with diet-induced dyslipidemias
    that come from two readily prevented dietary imbalances: imbalanced intake
    and expenditure of food energy and imbalanced intake of  Omega 6 and Omega  3 fats.
    http://content.karger.com/ProdukteDB...fp=97814fp.pdf
    “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
    Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

    ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

    Comment


    • #3
      Re: Te veel Linolzuur (Omega 6) draagt bij aan veel gezondheidsellende

      Linolzuur: daar wordt je dik van

      Een studie bij muizen toonde aan dat toevoegen van linolzuur aan het dieet geen goed idee is.

      Je wordt er dik van en je kinderen ook.



      A Western-like fat diet is sufficient to induce a gradual
      enhancement in fat mass over generations


      To assess the contribution of dietary fatty acids, male and female
      mice fed a high-fat diet (35% energy as fat, linoleic acid:
      -linolenic acid ratio of 28) were mated randomly and maintained
      after breeding on the same diet for successive generations.

      Offspring showed, over four generations, a
      gradual enhancement in fat mass due to combined hyperplasia
      and hypertrophy with no change in food intake. Transgenerational
      alterations in adipokine levels were accompa nied
      by hyperinsulinemia. Gene expression analyses of the stromal
      vascular fraction of adipose tissue, over generations, revealed
      discrete and steady changes in certain important
      players, such as CSF3 and Nocturnin.

      Thus, under conditions of genome stability and with no change in the regimen
      over four generations, we show that a Western-like
      fat diet induces a gradual fat mass enhancement
      , in accordance
      with the increasing prevalence of obesity observed in humans.

      http://www.jlr.org/content/51/8/2352.full.pdf+html
      dank aan Henk Poley
      “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
      Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

      ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

      Comment


      • #4
        Re: Te veel Linolzuur (Omega 6) draagt bij aan veel gezondheidsellende

        Verzadigd vet vervangen door linolzuur: achterhaald advies

        Het Voedingscentrum zegt nog steeds: "Linolzuur heeft een gunstig effect op het cholesterolgehalte en daarmee op het risico op hart- en vaatziekten."

        Dat (b)lijkt niet juist te zijn. Misschien is het wel andersom: méér risico op hart- en vaatziekten: je wordt er dik van.

        Linolzuur komt veel voor, vooral in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maïsolie en sojaolie, maar ook in margarine, halvarine en bak- en braadvetten.

        Gezien de huidige wetenschappelijke inzichten lijkt een beter advies om de zojuist genoemde voedingsmiddelen te verwijderen uit de (koel)kast en de schappen in de supers.

        Via een gezonde voeding krijg je al voldoende linolzuur binnen, extra toevoegingen lijken eerder schadelijk, dan extra gezond.

        Waarmee dan bakken en braden? Met (geurloze) kokosolie, olijfolie en/of geklaarde boter. Niks mis met deze vetten.


        Citaat van Remko Kuipers, afgelopen voorjaar gepromoveerd op vetten in voeding in evolutionair perspectief:

        Tot slot wil ik nog toevoegen dat de cardioprotectieve effecten van linolzuur ook niet ondersteund worden door enig wetenschappelijk bewijs.

        Mijn collega Dr Christopher Ramsden liet dit in een meta-analyse al overtuigend zien. Bovendien ondersteunt de lage inname van linolzuur door onze voorouders, zoals blijkt uit mijn reconstructie en ons onderzoek onder Oost Afrikaanse jager-verzamelaars, een lage (<5 energie &#37 linolzuur inname.

        De door Harris in zijn aanbeveling voor de American Heart Association gebruikte trials zijn, zoals Ramsden duidelijk aantoont, enorm gebiasd doordat niet alleen verzadigd vet maar ook trans-vetten vervangen werden door linolzuur. Bovendien werd de combinatie van verzadigd en trans-vet niet enkel door linolzuur vervangen, maar bovendien door een combinatie van linolzuur en omega-3 vetzuren.

        Kortom, de conclusie dat we verzadigd vet moeten vervangen door linolzuur wordt niet ondersteund door de studies die Harris aanhaalt. Ook hier dient dus de aanbeveling van linolzuur kritisch belicht te worden.
        Foodlog

        Link naar samenvatting proefschrift Remko Kuipers
        “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
        Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

        ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

        Comment


        • #5
          Re: 'Stop verkoop Becel pro-activ'

          De Israël paradox: hogere consumptie linolzuur/meervoudig onverzadigde vetzuren, maar méér hart-en vaatziekten, diabetes en kanker

          In Israël zit gemiddeld meer linolzuur in de voeding dan in de VS (8% meer) en Europa (10 - 12 % meer). Je zou Israël kunnen zien als een grootschalig experiment om de gevolgen van de consumptie van meer linolzuur in beeld te krijgen.

          Israëlische onderzoekers concluderen: meer linolzuur (Omega 6) in de voeding lijkt niet positief uit te werken. Het lijkt er op dat de negatieve lange termijneffecten o.a. zijn: meer overgewicht, meer hart-en vaatziekten, meer hoge bloeddruk, meer diabetes, meer kanker.


          Isr J Med Sci. 1996 Nov;32(11):1134-43.

          Diet and disease--the Israeli paradox: possible dangers of a high omega-6 polyunsaturated fatty acid diet.

          Yam D, Eliraz A, Berry EM.

          Source
          Department of Membrane Research and Biophysics, Weizmann Institute of Science, Rehovot, Israel.


          Abstract
          Israel has one of the highest dietary polyunsaturated/saturated fat ratios in the world; the consumption of omega-6 polyunsaturated fatty acids (PUFA) is about 8% higher than in the USA, and 10-12% higher than in most European countries. In fact, Israeli Jews may be regarded as a population-based dietary experiment of the effect of a high omega-6 PUFA diet, a diet that until recently was widely recommended.

          Despite such national habits, there is paradoxically a high prevalence of cardiovascular diseases, hypertension, non-insulin-dependent diabetes mellitus and obesity-all diseases that are associated with hyperinsulinemia (HI) and insulin resistance (IR), and grouped together as the insulin resistance syndrome or syndrome X.

          There is also an increased cancer incidence and mortality rate, especially in women, compared with western countries. Studies suggest that high omega-6 linoleic acid consumption might aggravate HI and IR, in addition to being a substrate for lipid peroxidation and free radical formation.

          Thus, rather than being beneficial, high omega-6 PUFA diets may have some long-term side effects, within the cluster of hyperinsulinemia, atherosclerosis and tumorigenesis.
          dank aan Melchior Meijer
          “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
          Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

          ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

          Comment


          • #6
            Re: Toevoegen van linolzuur (Omega 6) schaadt de gezondheid

            Een steen in de vijver

            Het belangrijke wetenschappelijk tijdschrift British Medical Journal trekt dieetadviezen die standaard worden gegeven in relatie tot hart- en vaatziekten sterk in twijfel.

            Vaak wordt gezegd: vervang verzadigd (dierlijk) vet door onverzadigd vet (Omega 6, linolzuur). Vervang boter door margarine of een dieetmargarine.

            Een dergelijk advies verhoogt het sterfterisico, aldus het onderzoek. Aanvulling: het hogere sterfterisico was maar liefst 74&#37; !; de studie werd voortijdig gestopt....

            Zo mogelijk nog schokkender is het verhaal in hetzelfde commentaar: in veel onderzoek wordt ronduit geknoeid. Gegevens worden weggelaten, tegenvallende onderzoeken worden niet gepubliceerd, van alles gebeurt er, om maar een bepaald resultaat te bereiken.

            Dat is ook gebeurd met onderzoeken die Omega 6 (linolzuur) aanprezen, of juist op de gevaren wezen.

            In Nederland maakten we ons druk over de wetenschappelijke fraude van Stapel. Dat is kinderwerk vergeleken met wat er speelt rondom (on)verzadigde vetten.
            De belangen (lees Unilever) zijn hier veel en veel groter.


            Study raises questions about dietary fats and heart disease guidance

            Tuesday, February 5, 2013

            Dietary advice about fats and the risk of heart disease is called into question on bmj.com today as a clinical trial shows that replacing saturated animal fats with omega-6 polyunsaturated vegetable fats is linked to an increased risk of death among patients with heart disease.

            The researchers say their findings could have important implications for worldwide dietary recommendations.

            Advice to substitute vegetable oils rich in polyunsaturated fatty acids (PUFAs) for animal fats rich in saturated fats to help reduce the risk of heart disease has been a cornerstone of dietary guidelines for the past half century. The most common dietary PUFA in Western diets is omega-6 linoleic acid (n-6 LA for short).
            To coincide with publication of this paper, the BMJ is pulling together examples of missing data it has uncovered, as part of its “open data” campaign. We are also asking researchers to tell us about any other documented examples of missing data, to build a picture of the full extent of the problem which is undermining evidence based medicine worldwide.

            The current best estimate is that half of all the clinical trials that are conducted and completed are never published. Even when they are, the underlying data that the results are based on is rarely open to external analysis - which is a cornerstone of proper scientific scrutiny. This means doctors cannot be certain that the drugs they are prescribing daily are properly evaluated for safety and efficacy.
            BMJ
            Last edited by Gert van der Hoek; February 12th, 2013, 07:39 AM. Reason: sterftepercentage
            “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
            Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

            ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

            Comment


            • #7
              Re: Toevoegen van linolzuur (Omega 6) schaadt de gezondheid

              NOS.nl

              Omega-6 mogelijk ongezond

              woensdag 6 feb 2013

              Onverzadigde plantenvetten met omega-6 zijn waarschijnlijk niet zo gezond als lange tijd gedacht werd. Een nieuwe analyse van oude data laat zien dat hartpati&#235;nten die verzadigde (dierlijke) vetten door plantaardige onverzadigde vetten met omega-6-vetzuur vervangen een grotere kans hebben om te sterven aan hart- en vaatziekten.

              Tot nu toe werd altijd aangenomen dat omega-6-vetzuur, waarvan linolzuur het bekendste is, een gunstig effect heeft op het cholesterolgehalte en daarmee op het risico op hart- en vaatziekten.

              Controlegroep

              Een team van onderzoekers uit de VS en Australi&#235; heeft oude onderzoeksgegevens opnieuw geanalyseerd met moderne statistische methoden. Het gaat om een studie naar 458 hartpati&#235;nten in Sydney die tussen 1966 en 1973 gevolgd werden.

              De helft van de groep werd gevraagd een deel van de verzadigde vetten die ze consumeerden te vervangen door plantaardige onverzadigde vetten met omega-6 en linoolzuur. De andere helft van de groep deed dat niet. Uit de analyse bleek dat de omega-6-groep meer kans liep om te overlijden aan een hart- of vaatziekte dan de controlegroep.

              Dieetadviezen

              De uitkomst van dit onderzoek werd ook naast de resultaten van andere studies gelegd. De conclusie van die meta-analyse was dat er geen bewijs bestaat dat omega-6-vetzuren goed zijn voor de gezondheid en dat ze mogelijk zelfs het risico verhogen op hart- en vaatziekten.

              Volgens de onderzoekers kan deze conclusie grote gevolgen hebben voor dieetadviezen en gezondheidsaanbevelingen wereldwijd. Zo heeft de Amerikaanse Hartstichting onlangs nog de aanbeveling gedaan om meer omega-6-vetzuren te eten.
              “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
              Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

              ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

              Comment


              • #8
                Re: Toevoegen van linolzuur (Omega 6) schaadt de gezondheid

                Mooie analyse van Robert Hoenselaar.

                Linolzuur en hart- en vaatziekten. Deel 1: Becel en het Voedingscentrum.

                Maandag, 11 februari 2013.

                Achtergrond: "Omega-6 mogelijk ongezond" kopte het NOS-nieuws deze week [1]. Een nieuwe analyse van oude data zou laten zien dat hartpati&#235;nten die verzadigde (dierlijke) vetten door plantaardige onverzadigde vetten met omega-6 vetzuren vervangen een grotere kans hebben te overlijden aan hart- en vaatziekten. Precies het tegenovergestelde van wat onze adviesorganen ons al die jaren hebben voorgehouden.

                Het belangrijkste Omega-6 vetzuur in ons dieet is linolzuur. En linolzuur zit in onze margarines en halvarines. Het onderzoek suggereerde dus dat roomboter mogelijk gezonder zou kunnen zijn voor het hart dan margarines en halvarines. Het Voedingscentrum haastte zich met een reactie dat halvarine met linolzuur prima op onze boterham kan [2]. De kritiek van het Voedingscentrum op het gepubliceerde onderzoek ziet er als volgt uit:

                E&#233;n onderzoek is geen onderzoek
                Het onderzoek uit het artikel is gedaan onder mensen die al een hartaanval hebben gehad, dus niet onder gezonde mensen. Daarnaast kregen ze veel meer omega-6 toegediend dan je gewoonlijk binnenkrijgt via smeersel op je brood. Dus je kan dit ene resultaat niet vertalen naar gezonde mensen. Linolzuur is in de eerste plaats een belangrijke bouwstof voor het lichaam en heeft een gunstig effect op het cholesterol.

                Lekker smeren

                We blijven dus adviseren om je brood te besmeren met halvarine. Let wel bij het kiezen van broodsmeersel op de hoeveelheid verzadigde vetten. Kies bij voorkeur voor halvarine en laat roomboter zo veel mogelijk staan. Op het etiket lees je meer over de samenstelling van het product.

                Zoals gewoonlijk blinkt de reactie van het Voedingscentrum uit in afwezigheid van een onderbouwing voor dit standpunt. Resultaten uit een nieuwe publicatie worden verworpen. Je zou mogen verwachten dat het Voedingscentrum dan zou refereren aan een wetenschappelijke publicatie die laat zien dat linolzuur wel zorgt voor een verlaagd risico op hart-en vaatziekten. Zoals we gewend zijn, gebeurt dit niet.

                (lees meer op blog van Robert Hoenselaar)

                Conclusie: Tot nu toe zijn 3 gerandomiseerde onderzoeken uitgevoerd waarin is gepoogd de inname van verzadigd vet zoveel mogelijk te vervangen door Omega-6 vetzuren (linolzuur). In niet &#233;&#233;n enkel onderzoek leidde dit tot een verlaagd risico op coronaire hartziekten, of hart- en vaatziekten. Gemiddeld hadden deelnemers die meer linolzuur binnenkregen een niet-significant 27&#37; verhoogd risico op overlijden aan hart- en vaatziekten. Dit risico steeg significant bij mannen en bij deelnemers met een verleden van coronaire hartziekten.

                Het Voedingscentrum stelt dat "&#233;&#233;n onderzoek geen onderzoek is". Het artikel beschrijft echter de resultaten van 3 onderzoeken. Dat zijn alle gerandomiseerde onderzoeken over dit onderwerp tot nu toe. Over het algemeen wordt gerandomiseerd onderzoek gezien als de sterkste vorm van bewijs voor een effect. Indien een medicijn een dergelijk effect zou hebben op het risico op coronaire hartziekten, zou dit waarschijnlijk van de markt worden gehaald. Het Voedingscentrum komt echter met het omgekeerde advies: "blijf je boterham besmeren met halvarine". Een ander puntje van "kritiek" van het Voedingscentrum bestaat eruit dat het onderzoek zou zijn uitgevoerd bij mensen die een hartaanval hebben gehad. En dat de deelnemers veel meer linolzuur binnenkregen dan je gemiddeld binnenkrijgt met een broodsmeersel. Door het hele land raden di&#235;tisten hartrevalidatie pati&#235;nten aan om margarines/halvarines te gebruiken als broodbeleg. Allemaal omdat het Voedingscentrum dit zegt! De hoeveelheid linolzuur in het onderzoek lag inderdaad redelijk hoog. Maar met 6 sneetjes becel dieet margarine op je brood, kom je een heel eind in die richting.

                Ik ben erg benieuwd naar het wetenschappelijke bewijs van het Voedingscentrum waaruit blijkt dat linolzuur dan w&#232;l het risico op coronaire hartziekten verlaagt.

                Mijn mening: De onderzoeksgroepen zijn misschien te klein om te spreken over "overtuigend bewijs" dat linolzuur het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Maar om nou de tegenovergestelde conclusie te trekken.................

                Lees meer:Voeding en Gezondheid
                “Addressing chronic disease is an issue of human rights – that must be our call to arms"
                Richard Horton, Editor-in-Chief The Lancet

                ~~~~ Twitter:@GertvanderHoek ~~~ GertvanderHoek@gmail.com ~~~

                Comment

                Working...
                X