Announcement

Collapse
No announcement yet.

No wonder they haven't found H5N1 in Finland!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All

• No wonder they haven't found H5N1 in Finland!

No wonder they haven't found H5N1 in Finland! The official instruction are like this:

"Ty?terveyslaitoksen ohjeet

<!--<span class="msg">--> <script>document.write(pgdCode(" Lintujen joukkokuoleman havaitseminen

? Lintujen joukkokuolemalla tarkoitetaan yleens? v?hint??n
    viiden linnun kuolemaa.
    ? Lintujen l?helle ei menn? eik? niihin kosketa.
    ? Paikalliseen kunnanel?inl??k?riin otetaan yhteytt?:
    ? tiedot kunnanel?inl??k?reist?: www. mmm. fi
    ? kerrotaan lintujen sijainti, lintujen arvioitu m??r? ja
    mahdollinen lajitunnistus
    -El?inl??k?ri p??tt?? jatkotoimenpiteist?.

Yksitt?inen kuollut lintu

? Linnun voi j?tt?? paikoilleen luonnossa asutusalueiden ulkopuolella.

? Asutusalueella ja muuten vakituisessa kohteessa lintu on syyt? h?vitt??.

? Linnun voi ottaa tiiviiseen muovipussiin koskematta k?sin lintuun.

Tee pussin suuhun leve? taitos. Avaa pussin suu. Laita k?det taitoksen
    sis??n.

Pid? pussi vartalosi ja linnun v?liss?. Ty?nn? lintu pussiin. Ved?
    tekem?si taitos auki. Sulje pussi.

? K?yt? k?sineit? etenkin laittaessasi isoa lintua pussiin.

Taita pussin suuhun leve? taitos. Nosta lintu pussiin. Laita k?sineesi pussiin.

Avaa taitos koskematta pussin sis?pintaan. Sulje pussi.

Linnun voi laittaa muovipussissa sekaj?tteisiin tai haudata noin 40 cm
    syvyyteen paikkaan, jossa hautaaminen on sallittua.

? Hautaaminen ei ole sallittua vedenottamon suoja-alueella tai I-luokan
    pohjavesialueella. Hautaamiseen tarvitaan maanomistajan lupa. Lintua
    haudattaessa siihen kosketaan vain lapiolla.

K?det pest??n hyvin saippualla ja vedell?. Ennen k?sien pesua ei tule
    sy?d?, tupakoida eik? hieroa silmi? tai nen??.

Riskinarviointi ja suojautumistoimenpiteiden valinta - lintuinfluenssavirus / Ty?terveyslaitos / 2.5.2006 15

"))</script> Lintujen joukkokuoleman havaitseminen

? Lintujen joukkokuolemalla tarkoitetaan yleens? v?hint??n
    viiden linnun kuolemaa.
    ? Lintujen l?helle ei menn? eik? niihin kosketa.
    ? Paikalliseen kunnanel?inl??k?riin otetaan yhteytt?:
    ? tiedot kunnanel?inl??k?reist?: www. mmm. fi
    ? kerrotaan lintujen sijainti, lintujen arvioitu m??r? ja
    mahdollinen lajitunnistus
    -El?inl??k?ri p??tt?? jatkotoimenpiteist?.

Yksitt?inen kuollut lintu

? Linnun voi j?tt?? paikoilleen luonnossa asutusalueiden ulkopuolella.

? Asutusalueella ja muuten vakituisessa kohteessa lintu on syyt? h?vitt??.

? Linnun voi ottaa tiiviiseen muovipussiin koskematta k?sin lintuun.

Tee pussin suuhun leve? taitos. Avaa pussin suu. Laita k?det taitoksen
    sis??n.

Pid? pussi vartalosi ja linnun v?liss?. Ty?nn? lintu pussiin. Ved?
    tekem?si taitos auki. Sulje pussi.

? K?yt? k?sineit? etenkin laittaessasi isoa lintua pussiin.

Taita pussin suuhun leve? taitos. Nosta lintu pussiin. Laita k?sineesi pussiin.

Avaa taitos koskematta pussin sis?pintaan. Sulje pussi.

Linnun voi laittaa muovipussissa sekaj?tteisiin tai haudata noin 40 cm
    syvyyteen paikkaan, jossa hautaaminen on sallittua.

? Hautaaminen ei ole sallittua vedenottamon suoja-alueella tai I-luokan
    pohjavesialueella. Hautaamiseen tarvitaan maanomistajan lupa. Lintua
    haudattaessa siihen kosketaan vain lapiolla.

K?det pest??n hyvin saippualla ja vedell?. Ennen k?sien pesua ei tule
    sy?d?, tupakoida eik? hieroa silmi? tai nen??.

Riskinarviointi ja suojautumistoimenpiteiden valinta - lintuinfluenssavirus / Ty?terveyslaitos / 2.5.2006 15"

Re: No wonder they haven't found H5N1 in Finland!

The above is not the official instruction on handling H5N1 infected birds.

The above is the Finnish Institute of Occupational Health (FIOH)Instruction how to take care of dead birds.<o =""></o>This is a instruction how to handle dead birds in general mainly to follow guidelines on disposal of biological hazards and not to get workers infected.

There is not one mention in the above article about bird flu.

Not to misguide non readers of our language I posted below the official translation and the official finish version that is offered to the general public at this time.<o =""></o>
    <o =""></o>
    Last edited by Bruce; July 23, 2006, 05:48 PM.

Comment

Ministry of Agriculture and Forestry

Avian influenza

The Finnish Food Safety Authority Evira is responsible for the diagnostics and prevention of avian influenza and other animal diseases.
      Further information on avian influenza: Finnish Food Safety Authority

Frequently asked questions

1. What to do if you find a dead bird or several dead birds?
      At present it is not considered necessary to send individual dead or sick wild birds for examination.
      Wild birds found dead close to settlement should not be touched with bear hands. They should be buried in the ground at least 40 centimetres deep. If the bird cannot be buried it can be put in a plastic bag and thrown into mixed waste. Further away from the settlement, e.g. in a forest, you can leave a dead bird to be eaten by the decomposing organisms.
      Mass death of wild birds should be notified to the official veterinarian of the municipality concerned. Finding of, for example, more than five dead swans or more than ten other birds can be considered mass death.
      You can find the contact information of official veterinarians on the Internet pages of the Finnish Food Safety Authority (in Finnish) (21.2.2006)
      2. What to do if you find bird excrement on the jetty at your summer cottage?

Excrement can be washed off by water and soap (any usual washing agent). You should use waterproof disposable gloves or gloves that can be disinfected. Afterwards the hands must be washed carefully with soap and water, and disinfectant may also be used. (21.2.2006)
      3. Can avian influenza infection be transmitted through poultry meat?
      In the Far East, for example, infections have been passed from birds to humans in direct contact with infected birds and there are no indications of transmission via foodstuffs. The EU has banned the import of live poultry and poultry products which might spread avian influenza. The normal cooking temperature is sufficient to destroy the possible viruses in the meat.
      Avian influenza cannot be transmitted in any foodstuffs sold in Finland and there is no need to change eating habits because of the disease. (21.2.2006)
      4. Is it still safe to swim in natural waters?
      Swimming in natural waters is completely safe. H5N1 infections to humans have been passed when handling infected or dead poultry. There have been no cases where avian influenza had been passed to humans directly or indirectly from wild birds. The disease is not easily transmitted to humans, i.e. a very large number of viruses is needed to cause an infection in humans.
      Should avian influenza viruses enter natural waters in bird excrement or an infected wild bird which has died, they would become diluted very rapidly. It is very difficult to imagine, even in theory, a situation where enough water would enter a swimmer's system to cause avian influenza infection, even if infected excrement or a dead bird had ended up in the water. (14.3.2006)
      5. Is it safe to eat poultry meat (broiler, chicken, turkey)?
      Yes, all poultry meat sold in Finland is completely safe. Poultry meat must always be cooked thoroughly, mainly because of the salmonella risk. The meat is fully cooked when its internal temperature is at least 75 degrees and there is no red colour in the meat and meat fluid. Good kitchen hygiene always requires that different instruments are used for handling raw and cooked meat and uncooked food (salad) and hands must be washed both before and during food preparation. (21.2.2006)
      6. Is it safe to eat eggs?
      Yes. In Finland egg production is strictly controlled and eating eggs is completely safe. All raw eggs sold in Finland are of domestic origin. (21.2.2006)
      7. Is it safe to eat raw eggs or foodstuffs containing these (e.g. mayonnaise, dough, whipped eggs)?
      Yes, eating raw eggs and products containing these is completely safe in Finland. (21.2.2006)
      http://www.mmm.fi/en/index/frontpage...influenza.html

Kysymyksi&#228; ja vastauksia kuolleena l&#246;ytyneist&#228; luonnonvaraisista linnuista

1. Miten toimia, jos l&#246;yt&#228;&#228; yksitt&#228;isen kuolleen luonnonvaraisen linnun?

Yksitt&#228;isten kuolleena l&#246;ydettyjen tai sairaiden luonnonlintujen tutkimista lintuinfluenssan varalta ei nykytilanteessa pidet&#228; tarpeellisena. Muita luonnonlintujen kuolinsyytutkimuksia tehd&#228;&#228;n edelleen Eviran Oulun alueyksik&#246;ss&#228;.
      Asutuksen l&#228;helt&#228; l&#246;ytyneeseen kuolleeseen luonnonlintuun ei tule koskea k&#228;sin. Se tulisi haudata maahan noin 40 cm:n syvyyteen. Vaihtoehtoisesti linnun voi poimia muovipussiin ja laittaa sekaj&#228;tes&#228;ili&#246;&#246;n (ei bioj&#228;tteisiin). Kuolleita lintuja k&#228;sitelt&#228;ess&#228; on k&#228;ytett&#228;v&#228; suojak&#228;sineit&#228; ja pest&#228;v&#228; k&#228;det j&#228;lkeenp&#228;in.
      Syrjemm&#228;ll&#228;, esimerkiksi mets&#228;ss&#228;, kuolleen linnun voi j&#228;tt&#228;&#228; luonnon hajottajaeli&#246;st&#246;n ruuaksi. (24.3.2006, Evira)

2. Miten toimia, jos l&#246;yt&#228;&#228; useita kuolleita luonnonvaraisia lintuja?

Jos luonnonlintujen joukkokuolemia havaitaan, on syyt&#228; ottaa yhteytt&#228; l&#228;himp&#228;&#228;n virkael&#228;inl&#228;&#228;k&#228;riin. Joukkokuolemana voidaan pit&#228;&#228; esim. yli viiden kuolleen joutsenen tai yli kymmenen muun kuolleen linnun l&#246;ytymist&#228;.
      Virkael&#228;inl&#228;&#228;k&#228;reiden yhteystiedot l&#246;ytyv&#228;t puhelinluettelosta kuntien ja l&#228;&#228;nien kohdalta ja Eviran verkkosivuilta. (21.2.2006, Evira)

3. Miten toimia, jos kissa tai koira tuo kotiin kuolleen linnun?

Lintu kannattaa poimia ehj&#228;&#228;n muovipussiin seuraavasti: k&#228;si ty&#246;nnet&#228;&#228;n muovipussiin, jonka l&#228;pi lintu poimitaan k&#228;teen. Pussi vedet&#228;&#228;n nurin ja pussin suu solmitaan kiinni. Pussi voidaan laittaa sekaj&#228;tteeseen (ei bioj&#228;tteeseen). Likaantuneet lattiat ja/tai kalusteet on hyv&#228; puhdistaa kotitalouspuhdistusainein. Mahdollisesti likaantuneiden vaatteiden puhdistamiseen riitt&#228;&#228; koneellinen pesu tavallisella pyykinpesuaineella. Lopuksi k&#228;det pest&#228;&#228;n huolellisesti. My&#246;s desinfektioainetta voi k&#228;ytt&#228;&#228;. (24.3.2006, Evira, 20.4.2006, KTL)
      http://www.evira.fi/portal/fi/elaime...kuollut_lintu/

Comment

And now comes the question is the above enough, all yours Thinlina.<o =""></o>

Comment

Thanks, Kissa I was wondering, indeed, where can I find the real real official advices - there seems to be many something-like-it around.

My bottom line is: If there are let's say four dead birds on the backyard of a house, and four other dead birds on the backyard of the next house, and so on at every house of a neighbourhood. For example a neighbourhood of a twenty houses. That easily leads to an amount of like eighty dead birds, none of which is needed to inform to the veterinarian.

I wasn't the first to pose this question; as you might be aware, it's been talked about at Finnish web sites.

And with instructions like these I really don't wonder why there haven't been H5N1 findings in Finland... But of course it's only because there really hasn't been any cases in Finland.

Comment

You are right on that, I would be concerned if I found one dead bird and very concerned if I found 2 dead birds in my yard.

And I don’t like the idea that people are discouraged on reporting dead birds.

The Swan for example, isn’t it our national bird and a very likely H5N1 carrier. everyone of them should be reported as far as im concerned.
            <o ="">
            </o>

Comment

I was looking for this http://www.hatikka.fi/raatoseuranta/...ictim2-fin.php
              Kuolleiden, sairaiden ja vahingoittuneiden el&#228;inten seuranta

and found this
              Vaasa on varautunut hyvin...

- Jos l&#246;yd&#228;t kuolleen linnun, v&#228;lt&#228; koskemasta sit&#228;. Ilmoita tapauksesta kaupungille, jos yksitt&#228;inen kuollut lintu on taajama-alueella. Se tullaan siivoamaan pois.
              - Jos l&#246;yd&#228;t useampia kuolleita lintuja Vaasan alueelta, ilmoita v&#228;litt&#246;m&#228;sti kaupungille.
              - &#196;l&#228; k&#228;sittele linnun ulosteita.
              http://www.vaasa.fi/Default.aspx?id=442691
              ----

AT least the city of VASA is doing more than others.
              From the above
              -If you find a dead bird avoid touching it, inform the city, if a single dead bird is in the town the city will come and clean it away.<o =""></o>
              -If you find more than one dead bird inform the city imidietly.<o =""></o>
              -Don’t handle bird dropings.<o =""></o>

Comment

I wish that would be the politics everywhere in Finland... Thanks for the link! I'll post it to another site.

Comment

Working...
                X